مدیرکل هواشناسی مازندران گفت: گردو غبار از صحرای قره‌قوم ترکمنستان وارد کشور شده و مناطق شرق تا مرکز استان را تحت تاثیر قرار داده است.

سیدمحمدرضا رضوی مدیرکل هواشناسی مازندران درباره گردوغبار به‌ویژه در شهرهای مرکزی و شرقی استان در گفت‌وگو با خبرگزاری ها در مازندران، اظهار کرد: بار دیگر گرد و غبار از صحرای قره‌قوم ترکمنستان وارد کشور شده و مناطق شرق تا مرکز استان را تحت تاثیر قرار داده است.

مدیر کل هواشناسی استان با اشاره به  منشاء این پدیده که از صحرای قره قوم ترکمنستان بوده گفت: پس از عبور از شمال و غرب گلستان و دریای خزر، مناطق مرکزی و شرقی استان را تحت تاثیر قرار داده است که نمونه این پدیده نیز در روز شنبه ۴ شهریور۱۴۰۲  به وقوع پیوست.

رضوی با اعلام اینکه فراوانی بادهای شرق به غرب استان نسبت به قبل بیشتر شده که موجب پراکنش ریزگردها و گرد و غبار از شرق تا مرکز و حتی غرب استان می شود و همچنین بارش های شرق نسبت به قبل کمتر شده و موجب خشکسالی با درجات شدید و بسیار شدید خواهد شد (البته تا قبل از این پدیده نیز شرق استان با بحران کم آبی و خشکسالی دست به گریبان بوده است) و توالی بادهای گرم بیشتر خواهد شد.

مدیرکل هواشناسی مازندران با تاکید بر اینکه گرد و غبار بر آلودگی هوا اثر می‌گذارد، تصریح کرد: وقوع بادهای شرقی در استان موجب محبوس شدن آلودگی و دپو شدن آن در گستره استان خواهد شد که پیامد آن بروز انواع بیماری های تنفسی، ایجاد حساسیت های پوستی وچشمی ، بروز انواع بیماری های خطرناک و در زمان بارش موجب باران‌های اسیدی شده که خاک استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد وتخریب وکاهش محصولات کشاورزی را در پی دارد.

 

1 پاسخ
  1. رضا حسینی
    رضا حسینی گفته:

    سلام
    کلا بارش مازندران خیلی کم شده نسبت به گذشته، حتی غرب مازندران، مخصوصاً در زمستان موج های برفی تا رودسر گیلان رو سفید پوش میکنن به رامسر مازندران میرسه موج تبدیل میشه دریزل باران! نهایت خیلی هنر کنه مخلوط برفابه بزنه، درصورتی که ما شاهد هستیم شرق گیلان رودسر و کلاچای که فاصله کمی داره تا غرب مازندران سال ۹۸ برف اومد ۲متر!!! رامسر ۱سانتیمتر هم برف نیومد! و این واقعاً ناراحت کننده بود برای ما، تقاضا داریم امسال موج های برفی رو بارورسازی کنید از رامسر تا مازندران هم برفی بشه همش مشکل بارش داریم تو موج های برفی بارش مازندران ضعیف میشه و سریع تموم میشه اگر بارورسازی کنید این مشکلات خشکی و گردوخاک و غبار هم برطرف خواهد شد. باتشکر

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *